Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 
Mangfoldighed 
Forsvarsakademiet har fokus på mangfoldighed
Forsvarsakademiet har fokus på mangfoldighed. Foto Lisa Lorentzen 

Mangfoldighed ved ansættelse og rekruttering 

Herunder kan du klikke på en række korte indlæg, der indeholder en række områder du med fordel kan overveje i en rekrutteringsproces.

Det er ikke sikkert, at alle emnerne er relevante hos dig. Men vi håber du kan finde støtte og inspiration til at tænke mangfoldighed ind, når du skal rekruttere.
  • Hvad er det aktuelle behov?
    Når der er behov for nye eller flere kræfter, så er det oplagt at kigge efter kandidater, som supplerer de nuværende kompetencer i din besætning, dit kontor eller afdeling.
  • Check mangfoldigheden
    I hverdagen tænker de færreste af os på, hvor ens eller forskellige vi er. Det kan mange gange være svært at få øje på, om man har en mangfoldig organisation, afdeling, projektgruppe eller ansættelsesudvalg.
  • Stillingsopslag
    Skal mangfoldighed indenfor dørene, så er det essentielt, at den ledige stilling bliver set af den rette kandidat, og at man føler sig opfordret til at søge. Derfor er det væsentligt hvordan stillingsopslaget formuleres.
  • Udvælgelse af kandidater
    Når du sidder med ansøgningerne foran dig og skal vælge de mest interessante, skal du nøje overveje hvilke kriterier – du har for udvælgelsen.
  • Samtalen
    Med få konkrete råd i baghovedet kan du sikre, at vurderingen af ansøgere bliver faglig og relevant og at samtalen bliver en god oplevelse for alle parter.
  • Referencer og afgørelse
    Inden du vælger hvem du vil tilbyde en ledig stilling, kan det være du vil underbygge din vurdering ved hjælp af referencer.
  • Ansættelse af den nye medarbejder
    Når du indgår en aftale med din nye medarbejder, er der en række praktiske ting man skal være opmærksom på.
  • Introduktion af nye kolleger
    For at få en god start, skal nye medarbejdere føle sig velkomne i din enhed, afdeling eller besætning. I den forbindelse har det betydning om de forstår omgangstonen, arbejdsformen og de uskrevne regler, der er unikke for den nye arbejdsplads.