Juridisk kønsskifte

Alle danskere kan, hvis de er fyldt 18 år, søge om juridisk kønsskifte hos Social- og Indenrigsministeriet. Der er intet krav om at have modtaget sundhedsfaglig hjælp for at søge om juridisk kønsskifte. I forbindelse med ændringen er det vigtigt, at medarbejderen gør sin arbejdsplads bekendt med det nye CPR-nummer, da vi ikke automatisk modtager det nye CPR-nummer fra CPR-registret. Ændringen i CPR-nummeret kan meddeles til HR-rådgivningen ved FPS enten på telefon 7281 9000 (tast 4) eller via denne formular.

 

Praktiske forhold for medarbejderen

Det er en stor beslutning at få foretaget juridisk kønsskifte og ved ændring i CPR-nummeret sker der typisk også en navneændring, da man jf. navneloven skal have et navn, hvis køn passer til CPR-nummeret. Undtagelsen er, hvis medarbejderen i forvejen har et kønsneutralt navn.

 

Hvis FPS ikke orienteres om ændringen, vil medarbejderen fortsætte med at optræde med det tidligere navn og vil ikke modtage elektronisk post fra Forsvarsministeriets myndigheder. Endvidere kan der opstå udfordringer med lønudbetalingen og pensionsindbetalingen, da Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses forsøg på udbetaling til det gamle CPR-nummer vil fejle.  

 

Medarbejderen skal i forbindelse med ændringen også sørge for at få opdateret sin NemKonto i banken, da den skal knyttes op på det nye CPR-nummer for at medarbejderen kan modtage løn automatisk.

 

Praktiske forhold ved Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse

Hvis FPS meddeles ændringen i CPR-nummeret tæt på en lønudbetaling, og NemKonto ikke er blevet opdateret i tide, er det vigtigt, at FRS får tilsendt kontooplysninger, nyt CPR-nummer, gammelt CPR-nummer samt fulde navn, så lønudbetalingen sikres.

 

Oplysningerne skal sendes af medarbejderen ved brug af sikker post via dette link.

 

Praktiske forhold ved Forsvarsministeriets Personalestyrelse

FPS sørger efter meddelelsen om ændring i CPR-nummer for, at medarbejderens oplysninger korrigeres. Medarbejderen får efterfølgende tilsendt ny ansættelseskontrakt via e-Boks. Herefter kan medarbejderen via egen personaleadministrative myndighed anmode om og få tilsendt et nyt ID-kort fra FPS, hvis der har været tale om en navneændring. Myndigheden skal sørge for at inddrage og destruere det gamle ID-kort.

 

Sidst opdateret 4. november, 2021 - Kl. 09.39