Den vanskelige samtale
Det er helt naturligt at være bekymret eller nervøs, hvis du står overfor en svær samtale med en medarbejder. Det er også helt naturligt at forsøge at vige udenom. Og hvordan mon du selv reagerer, hvis nu din medarbejder bliver vred eller ked af det?
I folderen ”Lederværktøj – afskedigelse”, som du nederst på siden, kan du få gode råd relateret til svære samtaler og reaktioner i forbindelse med afskedigelser. Skal du give din medarbejder en hård beordring eller besked om organisatorisk omplacering, kan budskabet ramme ligeså hårdt, og du kan derfor også drage nytte af rådene.
Husk dig selv
Som leder er det vigtigt, at du husker dig selv undervejs. Processen kan være lige så hård for dig som for dine medarbejdere. Det er vigtigt at sparre med kolleger, der har erfaring eller oplevelser inden for området, så I kan støtte hinanden.
Præsentation i din myndighed
Du finder en standardbriefing, der giver et godt udgangspunkt for at samles i lederkredsen og forberede jer sammen på de vanskelige samtaler, hvis I fx står overfor implementering af forligsrelaterede initiativer.