Afholdelse af tjenstlige samtaler
En tjenstlig samtale er en samtale, chefen kan anvende til at påtale utilfredsstillende forhold. Tjenstlige samtaler er kendetegnet ved at omhandle et eller flere bebrejdelsesværdige forhold vedrørende medarbejderen.
Der er således ikke tale om en tjenstlig samtale, når samtalen vedrører tilrettelæggelse af arbejdet og arbejdsopgaverne, herunder når formålet med samtalen er faglige drøftelser og almindelige dagligdags korrektioner af en medarbejders løsning af konkrete arbejdsopgaver.
Hvis der er tale om en tjenstlig samtale, skal medarbejderen indkaldes forud herfor med et passende varsel. Mødeindkaldelsen kan sendes på mail og skal indeholde en kort beskrivelse af, hvad samtalen skal omhandle. Samtidig skal medarbejderen oplyses om retten til at medtage en bisidder til samtalen.
Under den tjenstlige samtale bør chefen præsentere de konkrete forhold, der findes utilfredsstillende, ligesom chefen bør tydeliggøre, hvad der fremadrettet forventes af medarbejderen. Chefen bør i den forbindelse oplyse medarbejderen om, at det kan få ansættelsesretlige konsekvenser, hvis medarbejderen ikke effektuerer dette.
Der skal altid udarbejdes et referat af en tjenstlig samtale. Referatet af samtalen vil være en del af medarbejderens personalesag.