Hvem skal meddeles
Du skal meddele din medarbejder er afgået ved døden til Forsvarsministeriets Personalestyrelse (FPS). Dette skal ske til HR-rådgivningen enten på tlf. nr. 7281 9000 (tast 4) eller via denne formular.

Hvis medarbejderen har haft adgang til klassificeret materiale skal det desuden meddeles til myndighedens sikkerhedsofficer.

Dødsfald uden for tjeneste
Ved dødsfald i fritiden, uden for Forsvarets område, underrettes de nærmeste pårørende ved politiets foranstaltning.

Dødsfald i tjeneste
Ved dødsfald i tjenesten eller i fritiden på Forsvarets område er det tjenestestedets chef, eller kontaktperson der er udpeget af chefen, der underretter nærmeste pårørende. I særlige tilfælde kan underretning af nærmeste pårørende aftales med politiet.

Myndighedens arbejdsmiljøkoordinator underrettes med henblik på videre meddelelse til:

  • Forsvarets Arbejdsskade- og Erstatningskontor, tlf. nr. 7281 9000 (FPS hovednummer)
  • Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, tlf. nr. 2042 6397, senest 48 timer efter dødsfaldet
  • Arbejdstilsynet.


Tjenestestedet meddeler Forsvarets Auditørkorps (FAUK) om dødsfaldet, og sender kopi af anmeldelse til Arbejdsskadestyrelsen og arbejdstilsynet til auditøren. Tjenestestedet sender kopi af auditørens rapport til det pågældende sikkerhedsudvalg.

Dødsfald i internationale operationer (INTOPS)
I artiklen DOTBUS – Døde og tilskadekomne blandt udsendte styrker, kan du læse nærmere om hvad du skal gøre, hvis en af dine medarbejdere dør i INTOPS. Du finder artiklen på linket nederst på siden.

Administration
Tjenestestedet (PAM) opgør arbejdstid, herunder ferieafregning, afregning af tilgodehavende friheder og tjenesterejser m.m.

FPS skriver til pårørende afhængig af hvilken ansættelsesform den afdøde MA havde:

 

  • Ansat i henhold til Civilarbejderloven.
  • Ansat i henhold til OAO.
  • Tjenestemandslignende ansættelse (PKAT 211).
  • Tjenestemand (PKAT 201).
  • Militære tjenestemands- og overenskomstansatte.

Når medarbejderen er meldt død i CPR-registret bliver det automatisk registreret i DeMars, hvorefter FPS udarbejder befaling. På baggrund af befalingen opretter FPS løn- og pensionsafdeling (LP)  en eventuel efterindtægtsmodtager.

Hvis afdøde medarbejder var omfattet at tjenestemandspensionsloven (tjenestemænd og civilarbejdere) beregner LP pension. Var medarbejderen overenskomstansat, er det afdødes pensionskasse (fx Sampension, PFA mv.), der forestår beregning og udbetaling af pension.

Aflevering

  • Tjenestestedet udarbejder en plan med de efterladte om aflevering af mundering og eventuelle våben på nærmeste depot.
  • Tjenestestedet inddrager medarbejderens ID-kort.

Har medarbejderen personlige ejendele liggende på tjenestestedet, sendes disse af tjenestestedet til de efterladte.

Militær begravelse eller bisættelse
Militær begravelse eller bisættelse foretages kun, hvis den afdøde eller dennes allernærmeste pårørende fremsætter ønske herom.

Det vil normalt være det tjenestested, hvor den afdøde sidst gjorde tjeneste, der udpeger en kontaktperson til de efterladte for at kunne hjælpe med ønsket om militær begravelse eller bisættelse.

 

Sidst opdateret 19. august, 2020 - Kl. 14.40