En § 56 aftale kan være relevant hvis:

  • medarbejderen har gentagne sygeforløb pga. en kronisk lidelse (fx migræne, dårlig ryg eller lignende). Det er en forudsætning, at sygdommen forventes at medføre mindst 10 fraværsdage på et år
  • medarbejderen på ansættelsestidspunktet véd, at han/hun skal indlægges eller gå til ambulant behandling
  • arbejdsgiveren allerede har udbetalt løn (eller dagpenge) under sygdom i mindst 21 kalenderdage indenfor de seneste 12 måneder for den samme lidelse, som medarbejderen skal indlægges eller er i behandling for. Fx genoptræning, kemobehandling, kontrolundersøgelser, rekreation eller lignende. (Hvis der er tale om en rekreationsperiode, skal læge eller sygehus særskilt attestere for, at den er nødvendig).

Hvordan indgås en § 56 aftale?

Beslutningen om at indgå en §56 aftale kan fx træffes i forbindelse med en sygefraværssamtale. Du skal sammen med medarbejderen udfylde blanket dp211 og indberette den til kommunen via virk.dk, hvis kommunen tilbyder denne løsning - log ind med MitId Erhverv. Ellers kontakt kommunen og spørg hvordan de modtager ansøgningen.


Medarbejder kan evt. også selv starte ansøgningen op via borger.dk. Du modtager efterfølgende et link til udfyldelse af arbejdsgiverdelen (med MitId Erhverv).


Alternativt kan den udfyldte blanket dp211, eller linket til arbejdsgiverdelen, fremsendes til SYBA, som videreformidler til bopælskommunen.

 

Oplysninger til brug for udfyldelse:

FKO: CVR-nr./SE-nr.: 16287180, P-nr.: 1013358512  

FMN: CVR-nr./SE-nr.: 25775635, P-nr.: 1003394502

BRS: CVR-nr./SE-nr.: 52990319, P-nr.: 1003397653


Aftalen behandles herefter af medarbejderens bopælskommune.

 
Hvis kommunen først modtager aftalen et stykke tid efter aftalens indgåelse, kan kommunen vælge at godkende aftalen med tilbagevirkende kraft fra modtagelsesdatoen.


Når du har modtaget den godkendte aftale retur fra kommunen, sender du en kopi til SYBA. Hvis ikke aftalen modtages i SYBA, kan MA ikke sygemelde sig i relation til §56.


Aftalen bliver lavet i forhold til den specifikke sygdom/lidelse som medarbejderen har.


Hvordan anvendes aftalen?
Når medarbejderen anmelder sit sygefravær til Sygemeldingskontoret, skal han/hun altid huske at oplyse om det aktuelle fravær skyldes en § 56 aftale, således at fraværet bliver registreret korrekt.  Sygemeldingskontoret vil herefter søge refusion til alle fraværsdage relateret til aftalen.
Medarbejderen kan også gå hjem halve dage eller blot nogle få timer på en dag. Det er dog en betingelse, at der er tale om minimum 4 timers fravær ugentligt, for at forsvarets er berettiget til at modtage refusion.
Tre måneder inden aftalen udløber, vil du modtage en henvendelse fra Sygemeldingskontoret, hvor du vil blive bedt om sammen med medarbejderen at tage stilling til det videre forløb. Ønsker I aftalen fornyet, udfylder I en ny blanket dp211.

Betingelser:

  • Aftalen gælder for en medarbejder og en bestemt arbejdsgiver. Der skal derfor indgås en ny aftale, hvis medarbejderen skifter arbejdsplads. Det vil normalt kun være en formalitet, hvis den nye arbejdsplads er inden for samme branche eller arbejdsområde.
  • Hvis medarbejderen flytter til en anden kommune, mens aftalen er gældende, skal han/hun tage kontakt til den nye bopælskommune for at få aftalen overført.
  • Alle lønmodtagere har ret til at indgå en § 56-aftale, også personer under revalidering eller på førtidspension. Personer i fleksjob er undtaget. De har altid har ret til sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag under sygdom.
  • Aftalen kan ikke bruges som en løsning, når der er tale om en varig nedsættelse af arbejdsevnen, og en medarbejder har faste ”sygedage”. Her må man i stedet for undersøge muligheden for støtte via de sociale kapitler eller ansættelse i fleksjob.
  • Indgåelse af en § 56 aftale har ikke indflydelse på efterløns- eller pensionsordninger.

Bemærk: Denne artikel henvender sig til chefer. Er du medarbejder og vil vide mere om '§ 56 aftale', skal du bruge linket herunder.

Sidst opdateret 26. februar, 2024 - Kl. 08.34