Kriterier og vilkår - akademikere og bachelorer
Nedenfor kan du finde uddybende information om kriterierne og vilkårene for akademikere og bachelorer i Forsvaret.
Bachelorer
Medarbejdere på bachelorniveau kan både være en afsluttet uddannelse – som fx diplomingeniør – og en bachelor, som er ved at færdiggøre en kandidatuddannelse. En bachelor skal præstere på et godt niveau.
Som en del af dette forventes det også, at der sker en løbende vedligeholdelse og udvikling af sine evner gennem enten formel eller uformel kompetenceudvikling. Medarbejderens opgaver kan ændre sig over årene, og for at sine kompetencer forbliver tidssvarende, bør der sker en hensigtsmæssig efteruddannelse og tilpasning af opgaverne til den enkelte medarbejder.
Sidst men ikke mindst forventes det af samtlige medarbejdere, at de efterlever koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision.
Vilkår for en bachelor
- Afsluttet relevant bacheloruddannelse.
- Gode præstationer i sin opgaveløsning.
- Vedligeholdelse af sin faglighed ved formel og uformel kompetenceudvikling.
- Løser opgaver på et højt niveau og evner at formidle dette på en forståelig måde.
- Er i stand til at samarbejde inden for eget område.
- Efterlever værdierne i relation til mission og vision.
Fuldmægtige
Der er højere forventninger til en fuldmægtig, som med sin kandidatuddannelse forventes at præstere på et akademisk og højere niveau end fx bachelorer.
Lige som for en bachelor forventes fuldmægtigen at udvikle sig løbende vedligeholdelse og udvikling gennem formel og/eller uformel kompetenceudvikling. Derudover er der højere krav til fuldmægtigens evner til at formidle og samarbejde udover egen faglighed.
Overholdelsen af koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision er noget, der forventes af samtlige medarbejdere.
Vilkår for en fuldmægtig
- Afsluttet relevant kandidatuddannelse.
- Gode præstationer i sin opgaveløsning.
- Vedligeholdelse af sin faglighed ved formel og uformel kompetenceudvikling.
- Løser opgaver på et akademisk niveau og evner at formidle dette på en forståelig måde.
- Kan indgå i samarbejde med andre fagligheder.
- Efterlever værdierne i relation til mission og vision.
Specialkonsulenter
En specialkonsulent løser arbejdsopgaver på et mere komplekst niveau, dvs. at opgaverne er sværere end fx en fuldmægtigs.
Derfor skal en specialkonsulent præstere på et højere niveau end erfarne fuldmægtige, og vil typisk have mindst fem års erfaring som fuldmægtig eller lignende. Tillige forventes det, at specialkonsulenter kan formidle sin specialiserede viden til andre og være i stand til at indgå i et samarbejde på tværs af fagligheder og styrelser.
Lige som fuldmægtige er der en forventning om, at man fortsat udvikler sine kompetencer – både generelt og i forhold til sine arbejdsopgaver – samt lever op til værdierne fra mission og vision.
Vilkår for en specialkonsulent
- Gode bedømmelser, betydelig og relevant erfaring samt højere kompetencer end erfarne fuldmægtige.
- Løbende relevant formel eller uformel kompetenceudvikling.
- Løser opgaver på højt fagligt niveau med stor selvstændighed.
- Evner at formidle sit høje faglige niveau forståeligt, og stiller villigt sin viden til rådighed for andre.
- Er i stand til at samarbejde også på tværs af egen faglighed og organisatorisk enhed.
- Efterlever værdierne i relation til mission og vision.
Chefkonsulenter
Der er to former for chefkonsulenter. Den ene er den faglige specialist på det absolut højeste niveau, der kan betegnes som ekspert inden for sit område. Den anden type har ledelsesansvar, og vil derfor kun i et vist omfang fungere som faglig specialist.
Eksperten skal præstere på højere niveau end erfarne specialkonsulenter, mens personalelederen skal have udvist ledelsesegenskaber gennem sin tidligere karriere.
Til sidst er der forventningerne til vedkommendes helhedsforståelse og prioriterende tilgang til opgaveløsningen ligeledes steget.
Vilkår for en chefkonsulent
- Rigtig gode bedømmelser og stor relevant erfaring.
- Højere kompetencer end erfarne specialkonsulenter, en vis ledelsesmæssig erfaring, og fungerer som mentor.
- Løbende relevant kompetenceudvikling og formel lederuddannelse i tilfælde af personaleansvar.
- Løser opgaver på det højeste faglige niveau med stor selvstændighed og evne til formidling.
- Fleksibel og prioriteret tilgang til opgaveløsningen.
- Helhedsforståelse på tværs af faglighed, organisatoriske niveauer og politiske prioriteringer.
- Efterlever værdierne i relation til mission og vision.
Kontorchefer
Hvor mange chefkonsulenter stadig vil have et betydeligt fokus på at være faglige specialister, har kontorchefen ofte ikke længere denne mulighed. Rollen som leder vil være kontorchefens primære opgave, mens medarbejderne udgør de primære faglige kompetencer.
En kontorchef er ansvarlig for kvaliteten i sin enheds opgaveløsning, og vil derfor stadig i vis grad være en faglig specialist, men ikke i højere grad end sine erfarne medarbejdere. Kontorchefens primære opgave er ledelse, og forfremmelse til kontorchef vil i højere grad være baseret på de bedste ledelsesegenskaber og en tilstrækkelig høj faglighed end modsat.
Derfor er et vilkår for kontorchefer, at de har gennemført en formel lederuddannelse, og at de er attraktive ledere i et sådant omfang, at andre styrelser ligeledes ser vedkommende som en kvalificeret kontorchef. Dertil skal kontorchefer fungere som rollemodeller i efterlevelsen af værdierne i relation til mission og vision.
Vilkår for en kontorchef
- Rigtig gode bedømmelser og kendskab til fagområdet.
- Betydelig ledelsesmæssig erfaring, herunder en vis erfaring med ledelse af ledere.
- Formel lederuddannelse og løbende relevant kompetenceudvikling.
Evner at kvalitetssikre og videreformidle sine medarbejderes højere faglige niveau. - Helhedsforståelse på tværs af faglighed, organisatoriske niveauer og politiske prioriteringer.
- Anvendelig i andre dele af ministerområdet.
- Rollemodel for værdierne i relation til mission og vision.
Afdelingschefer eller højere
Ledelse af ledere på et niveau, som i mange tilfælde er flere niveauer over menige medarbejdere, kræver betydelige erfaringer og evner inden for ledelse og en udpræget helhedsforståelse på tværs af ministerområdet.
Kravene til at fungere som rollemodel for medarbejdere, som man organisatorisk befinder sig forholdsvist langt fra er betydelige. Et yderligere vilkår for afdelingschefer, direktører osv. er, at de løbende har opnået gode resultater i ledelsesevalueringer, arbejdspladsvurderinger og lignende.
Som det generelt gør sig gældende for at stige i graderne, stiger forventningerne og kravene i stillingen tilsvarende.
Vilkår for afdelingschefer eller højere
- Erfaring fra forskellige organisationer inden for eller uden for Forsvarsministeriets område.
- Meget gode bedømmelser og løbende kompetenceudvikling.
- Betydelig ledelsesmæssig erfaring overfor både ledere og medarbejdere.
- Formel lederuddannelse og gode resultater i ledelsesevalueringer, arbejdspladsvurderinger o. li.
- Stor helhedsforståelse på tværs af andres fagligheder, organisatoriske niveauer og politiske prioriteringer.
- Anvendelig i andre dele af ministerområdet.
- Rollemodel for værdierne i relation til mission og vision.