Specialarbejder
Selv om specialarbejdere er det nederste niveau for håndværkere, skal medarbejderen stadig præstere godt på et manuelt niveau.

Som en del af dette forventes det også, at der sker en løbende vedligeholdelse og udvikling af sine evner gennem enten formel eller uformel kompetenceudvikling. Medarbejderens opgaver vil ændre sig over årene, og for at sine kompetencer forbliver tidssvarende, bør der sker en hensigtsmæssig efteruddannelse og tilpasning af opgaverne til den enkelte medarbejdere.

Sidst men ikke mindst forventes det også af specialarbejdere, at de efterlever koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision.

Vilkår for en specialarbejder

  • Kræver ikke en bestemt uddannelse, men muligvis forskellige former for efter- og voksenuddannelse.
  • Løser sine opgaver godt.
  • Eventuel efteruddannelse og løbende udvikling af egne evner i forbindelse med sine opgaver.
  • Arbejder godt med egne opgaver.
  • Kan samarbejde inden for sit eget område.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.


Tekniker

Hvis specialarbejdere har ladet sig efteruddanne på et vist niveau, så har vedkommende mulighed for at blive fx ejendomsserviceteknikker eller lager- og logistikoperatør.

Dette betyder, at medarbejderen kan løse mere komplicerede opgaver, og ansvaret i den enkelte stilling stiger dermed tilsvarende. Udover at præstere på et tilstrækkeligt højt niveau og vedligeholde sine kompetencer, skal teknikeren også i et vist omfang være med til at oplære andre medarbejdere som fx lærlinge.

Som alle andre medarbejdere skal teknikeren naturligvis også efterleve koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision. 

Vilkår for en tekniker

  • Erfaring som specialarbejder og kræver forskellige former for efter- og voksenuddannelse.
  • Gode præstationer i sin opgaveløsning.
  • Efteruddannelse i forhold til sin specialisering samt løbende relevant uformel kompetenceudvikling.
  • Løser opgaver inden for eget område på højt niveau.
  • Er i stand til at samarbejde inden for eget område samt kan indgå i oplæringen af lærlinge.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.

 

Elever
Tiden som elev kan være den første oplevelse med et fuldtidsarbejde. Vejen til at blive faglært går gennem et elevforløb med både undervisning og praktik.
 

Her vil være fokus på elevens praktiske læring. Det foregår bl.a. som en del af enhedens almindelige opgaveløsning, og lige som alle andre medarbejdere forventes eleven at bidrage med en god arbejdsindsats. 

Eleven forventes derfor også at kende og efterleve koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision. 


En elev under en uddannelse, som ligeledes udbydes i enten Forsvaret eller Beredskabet har desuden mulighed for at efteruddanne sig på de ”uniformerede” uddannelser. Dette vil give mulighed for at blive fx konstabel eller befalingsmand. 

Vilkår for en elev

  • I gang med en erhvervsuddannelse, som vil medføre svendebrev.
  • Gode præstationer i sin opgaveløsning.
  • Er i stand til at indgå i samarbejde inden for eget fagområde.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.

 

Faglært håndværker
De fleste faglærte håndværkere bliver og forbliver specialister inden for sit ansvarsområde. Derfor skal de præstere på et godt og højt fagligt niveau.
 
For at vedligeholde og opdatere et tilstrækkeligt højt fagligt niveau skal den faglærte håndværker løbende kompetenceudvikles. Lige som for andre personalegrupper kan dette være uformelt via opgaveløsningen men fx også ved opretholdelse af eventuelle certificeringer. 

Derudover skal medarbejderen være i stand til at indgå i et samarbejde med andre faggrupper, og skal som alle andre efterleve koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision. 
 
Lige som eleverne har en faglært med en uddannelse, som ligeledes udbydes enten militært eller i Beredskabet, også mulighed for at lade sig efteruddanne sig på de ”uniformerede” uddannelser. Dette vil give mulighed for at blive fx konstabel eller befalingsmand. 

Vilkår for en faglært håndværker

  • Afsluttet faglært uddannelse med svendebrev eller tilsvarende meriteret efteruddannelse.
  • Gode præstationer i sin opgaveløsning.
  • Løbende relevant formel eller uformel kompetenceudvikling.
  • Løser opgaver på højt fagligt og specialiseret niveau.
  • Deltager i oplæring af lærlinge og nye medarbejdere.
  • Er i stand til at samarbejde også på tværs af fagligheder.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.

 

Værkmester
Værkmester er ansvarlig for den daglige ledelse af andre håndværkere og kvalitetssikringen af deres opgaveløsning. 
 
Derfor skal en værkmester have faglige kompetencer på niveau med erfarne faglærte håndværkere, og skal have erfaring med planlægnings- og ledelsesopgaver. Af den grund er kravet om uddannelse steget til at have afsluttet dele af akademiuddannelsen eller lignende tilsvarende uddannelse. 
 
Da værkmesteren har ledelsesansvar skal han eller hun – lige som det gjorde sig gældende for andre med ledelsesansvar – være en rollemodel i efterlevelsen af værdierne fra mission og vision. 

Vilkår for en værkmester

  • Relevant videre- eller efteruddannelse og højere kompetencer end erfarne håndværkere.
  • Formel lederuddannelse eller 40 ECTS-point på akademiuddannelse.
  • Løbende relevant formel eller uformel kompetenceudvikling.
  • Har haft ansvar for egen opgaveløsning og i et vist omfang også med andres.
  • Er i stand til at kvalitetssikre og planlægge andres opgaveløsning og evner at formidle eget område.
  • Rollemodel for værdierne i relation til mission og vision.

 

Overværkmester
Det højeste niveau som en håndværker vil ofte være overværkmester, og vedkommendes uddannelsesniveau skal svare til en akademiuddannelse. 
 
Her er det faglige og ledelsesmæssige ansvar øget, og kræver en afsluttet akademiuddannelse samt erfaring med ledelse og koordination. Med et ledelsesansvar, skal overværkmesteren have en formel ledelsesuddannelse, hvor af dele dog er opnået på akademiuddannelsen. 
 
Som følge af ledelsesansvaret skal overværkmesteren være en rollemodel i efterlevelsen af værdierne fra mission og vision.

Vilkår for en overværkmester

  • Relevant videre- eller efteruddannelse samt afsluttet uddannelse på akademiniveau.
  • Erfaring med ledelse og større koordinationsopgaver på tværs af egen enhed.
  • Løbende relevant formel eller uformel kompetenceudvikling.
  • Er i stand til at kvalitetssikre, planlægge og udvikle andres opgaveløsning.
  • Opgaveløsning på professionsbachelorniveau og evner at formidle eget faglige område.
  • Rollemodel for værdierne i relation til mission og vision.

 

Sidst opdateret 5. oktober, 2020 - Kl. 17.45