Elever
Tiden som elev kan være første gang, at den kontoruddannede får erfaring med et fuldtidsarbejde. Der vil være fokus på elevens læring og uddannelse, og dette vil bl.a. ske gennem elevens gode opgaveløsning.

Eleven vil indgå i det daglige arbejde på samme måde som andre medarbejdere. Det forventes derfor også, at eleven kender og efterlever koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision.

Vilkår for en elev

  • Under uddannelse på en kontoruddannelse.
  • Gode præstationer i sin opgaveløsning.
  • Løser givne opgaver i sit praktikforløb.
  • Er i stand til at samarbejde inden for eget område.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.


Assistenter
Selv om assistent er det nederste niveau for en færdiguddannet kontoruddannet, skal medarbejderen stadig præstere på et godt fagligt niveau.

Som en del af dette forventes det også, at der sker en løbende vedligeholdelse og udvikling af sine evner gennem enten formel eller uformel kompetenceudvikling. Medarbejderens opgaver vil ændre sig over årene, og for at kompetencerne forbliver tidssvarende, bør der ske en hensigtsmæssig efteruddannelse og tilpasning af opgaverne til den enkelte medarbejder.

Sidst men ikke mindst forventes det af samtlige medarbejdere, at de efterlever koncernfælles og lokale værdier i relation til mission og vision. 

Vilkår for en assistent

  • Afsluttet kontoruddannelse.
  • Gode præstationer i sin opgaveløsning.
  • Vedligeholdelse af sin faglighed ved formel og uformel kompetenceudvikling.
  • Løser specialiserede opgaver inden for eget område.
  • Er i stand til at samarbejde inden for eget område.
    Kan indgå i oplæringen af kontorelever.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.


Overassistenter

En overassistent løser arbejdsopgaver på et mere specialiseret niveau, dvs. at opgaverne er sværere end fx en assistents.

Derfor skal en overassistent præstere på et højere niveau end erfarne assistenter. Tillige forventes det, at overassistenten kan formidle sin specialiserede viden til andre og være i stand til at indgå i et samarbejde på tværs af fagligheder og styrelser.

Lige som assistenter er der en forventning om, at man fortsat udvikler sine kompetencer – både generelt og i forhold til sine arbejdsopgaver – samt lever op til værdierne fra mission og vision. 

Vilkår for en overassistent

  • En vis erfaring som assistent eller tilsvarende.
  • Højere kompetencer end erfarne assistenter.
  • Afsluttet relevant efteruddannelse og løbende formel eller uformel kompetenceudvikling.
  • Selvstændig sagsbehandling som kræver specialviden.
  • Er i stand til at formidle og samarbejde også på tværs af egen faglighed og organisatorisk enhed.
  • Kan indgå i oplæringen af kontorelever.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.

 

Kontorfuldmægtige
En kontorfuldmægtig løser arbejdsopgaver selvstændigt og på et i endnu højere grad specialiseret niveau. I forhold til en overassistent er sværhedsgraden steget så meget, at det kræver videreuddannelse på akademiniveau.

Derfor skal en kontorfuldmægtig have højere kompetencer end erfarne overassistenter. Kontorfuldmægtigen forventes endvidere at have erfaring med koordineringsopgaver og i et vist omfang ligeledes ledelsesopgaver.

På samme måde som det gjorde sig gældende for alle andre personalegrupper, går en række vilkår igen fra assistenter og overassistenter. Dette er bl.a. forventningen om fortsat udvikling af sine kompetencer og efterlevelse af værdierne fra mission og vision. 

Vilkår for en kontorfuldmægtig

  • Opnået 40 ECTS-point på relevant akademiuddannelse og løbende formel eller uformel kompetenceudvikling.
  • Erfaring med og et vist ansvar for oplæring af elever.
  • En vis erfaring som overassistent eller lignende stilling.
  • Højere kompetencer end erfarne overassistenter.
  • Selvstændig sagsbehandling på og formidling af områder, som kræver stor specialviden.
  • Erfaring med større koordineringsopgaver og i et vist omfang med ledelsesopgaver på tværs af egen enhed.
  • Efterlever værdierne i relation til mission og vision.


Afdelingsleder I-III

Afdelingsledere kan opdeles i tre niveauer – I, II og III – afhængigt af hvor komplicerede deres arbejdsopgaver er, og/eller antallet af medarbejdere som de er leder for. 

På den baggrund er der ligeledes større krav til deres uddannelse, og fx skal de have afsluttet en akademiuddannelse. Hvis de har ledelsesansvar, skal de – lige som det gjorde sig gældende for akademikere – have en formel ledelsesuddannelse.
 
Hvad enten de er faglige specialister eller ledere, betyder det derfor også, at de skal fremstå som rollemodeller for værdierne i relation til mission og vision.

Vilkår for afdelingsleder I-III

  • Afsluttet akademiuddannelse med overbygning e.l. og løbende formel eller uformel kompetenceudvikling.
  • Erfaring med og et vist ansvar for oplæring af elever og nye medarbejdere.
  • Længere erfaring inden for fagområdet.
  • Højere kompetencer end erfarne kontorfuldmægtige.
  • Kvalificeret sagsbehandling på større områder og med kompetencer til selv at træffe afgørelser.
  • Erfaring med ledelse og større koordineringsopgaver på tværs af egen enhed.
  • Rollemodel for værdierne i relation til mission og vision.
Sidst opdateret 17. september, 2020 - Kl. 10.56